Akademisk koordinator til samarbejde med forsvarsindustrien hos Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse

dato

Initiativrig akademisk medarbejder til Forsvarets Industrikontor ved Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du medvirke til at løfte et vigtigt område med stor betydning for Forsvarets adgang til materiel og ny teknologi, samt Forsvarets omdømme? Er du en selvstændig akademiker, der kan bidrage konstruktivt til udviklingen af vores samarbejde med forsvarsindustrien? Er du en dygtig koordinator med et godt overblik og masser af engagement? Vil du opleve hverdagen på en af Danmarks største og nok mest spændende statslige arbejdspladser? Og er du tryg ved at skulle repræsentere os i mødet med forskellige nationale og internationale virksomheder? Så kan vi tilbyde dig et meningsfyldt arbejde!

Om os
Europa, herunder Danmark, står over for et alvorligt ændret trusselsbillede, som kræver resolut handling. Forsvarets kampkraft skal styrkes - hurtigt. Et vigtigt led i dette arbejde er anskaffelse af det nødvendige materiel til Forsvaret. Dette er Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelsens opgave, men forsvarsindustrien spiller selvsagt en central rolle her. Et tæt samarbejde med forsvarsindustrien er centralt for, at vi kan sikre Forsvaret adgang til militært materiel og samtidig følge med i den teknologiske udvikling. Det skal vi for at optimere dansk, europæisk og vestlig forsvarsevne.

Forsvarets Industrikontor arbejder for at forbedre Danmarks adgang til militær teknologi og kapaciteter ved at understøtte og udvikle samarbejdet mellem Forsvaret og forsvarsindustrien. Industrikontoret har særligt fokus på at understøtte danske virksomheders muligheder for at bringe sig selv i spil i forbindelse med vores anskaffelser. Industrikontoret koordinerer og faciliterer således møder og samarbejde mellem virksomhederne og Forsvarets myndigheder og enheder. Industrikontoret er industriens indgang til Forsvaret og varetager derfor den indledende dialog, som sammen med fageksperter vurderer potentialet for eksempelvis gennemførelse af materielafprøvninger og tests. Ydermere understøtter Industrikontoret virksomhedernes muligheder for eksport til andre lande ved bl.a. at deltage i diverse eksportfremstød, messer, konferencer mm - og ikke mindst er det Industrikontoret, som arrangerer de årlige DALO Industry Days – nordens største forsvarsindustrimesse.

Dine kommende kollegaer i Industrikontoret består af ca. 10 militære og civile medarbejdere og er en sektion med højt humør. Tempoet er højt – og det samme er forventningen til kvaliteten i vores arbejde, så det er vigtigt, at du kan trives i dette. Vi prioriterer det gode arbejdsmiljø og den enkeltes trivsel, og har en engageret holdånd, hvor faglighed og fællesskab går hånd i hånd, når hverdagens vigtige opgaver løses.

Om stillingen
Som medarbejder i Industrikontoret bliver din vigtigste opgave at understøtte samarbejdet mellem Industrien og Forsvaret, herunder vores kapacitetsdivisioner og investeringsdivisionen.

Industrikontoret løser mange forskelligartede opgaver herunder:

  • Håndtering af ca. 3.000 årlige henvendelser fra industrien
  • Koordinering af materieltests og demonstrationer for Forsvarets enheder og myndigheder
  • Planlægning og gennemførelse af Nordens største forsvarsindustrielle messe – DALO Industry Days
  • Direktionsbetjening, herunder planlægning og gennemførelse af virksomhedsbesøg i ind- og udland
  • Støtte eksportfremmende aktiviteter og eksponering af danske virksomheder i udlandet
  • Kompetenceudvikling af den danske forsvarsindustri med henblik på, at disse kan byde på Forsvarets opgaver
  • Relationspleje med forsvarsindustriens aktører, herunder særligt branche- og netværksorganisationer
  • Samarbejdsaftaler med industrien, Declaration of Eligibilty til NATO, støtte til Forsvarsministeriets forberedelse af ministeren, industrirådgivning til hele Forsvaret og meget, meget mere.
Dine opgaver vil ligge inden for ovenstående felt, men vil løbende udvikle sig afhængig af dine interesser, færdigheder og vores behov. Du skal ligeledes være klar til at håndtere varierende opgaver, da Industrikontoret arbejder med mange AD HOC- og højt politisk prioriterede sager med korte terminer. Som medarbejder i Forsvarets Industrikontor forventes det, at du kan repræsentere Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse på en professionel og konstruktiv måde inden for din opgaveportefølje.

Stillingen giver dig en stor berøringsflade – både internt i Forsvaret og eksternt med samarbejdspartnere i industrien og myndigheder i ind- og udland. Stillingens udadvendte natur stiller store krav din personlighed, fremtoning og præsentations- og kommunikationsevner.

Du skal forvente rejseaktivitet i ind- og udland og kunne prioritere dette.

Industrikontoret indgår som en af tre sektioner i Afdelingen for Industri- og Materielsamarbejde. Der er en væsentlig sammenhæng mellem Industrikontorets opgaver og de øvrige opgaver i afdelingen, hvorfor der er behov for løbende og tæt koordination af opgaveløsningen på tværs i afdelingen.

Om dig
Vi forestiller os, at du er uddannet akademiker (cand.scient. pol, Cand. jur eller anden relevant studieretning) og har haft forsvarsrelevant fokus på dele af uddannelsen eller du tidligere har gjort tjeneste ved for eksempel aftjent værnepligt/tidligere militær karriere.

Vi forventer, at du:

  • Er analytisk dygtig og evner at omsætte komplekse problemstillinger til løsninger
  • Trives med at arbejde i et miljø præget af både drift og udvikling
  • Har gode kommunikationsevner og kan formidle komplekse faglige emner klart og præcist – både skriftligt og mundtligt, på dansk og engelsk
  • Evner at arbejde systematisk og holde fokus, selv under pres Er fleksibel og trives i en hverdag med skiftende opgaver og brede samarbejdsflader
Vi tilbyder dig:

  • En spændende stilling med ansvar og udfordringer
  • Fleksibilitet i forhold til hjemmearbejde og arbejdstider
  • Mulighed for faglig udvikling
  • Et erfarent fagligt miljø med dygtige og engagerede kolleger
  • En hverdag præget af både drift og udvikling – og med opgaver af stor betydning for Forsvarets forsyningssikkerhed og vores renommé
  • En stilling med stor kontaktflade
Ansættelsesvilkår
Ansættelsen sker i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Finansministeriet og en række akademikerorganisationer for akademikere i staten (Akademikeroverenskomsten).

Afhængigt af dine kvalifikationer og kompetencer, er der mulighed for forhandling af tillæg. Der er til stillingen knyttet en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning.

Arbejdsstedet er i Ballerup.

Som ansat under Forsvarsministeriets område er du omfattet af nogle særlige vilkår. Du skal bl.a. kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele ansættelsesforholdet.

Du har som ansat pligt til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder ved enheder i internationale operationer med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende operationer.

Kontakt og ansøgning

Hvis du vil høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte fg. sektionschef Jesper Tranberg på telefon 5143 8111.

Har du spørgsmål til løn- og ansættelsesvilkår er du velkommen til at kontakte Personelkommandoen, HR-konsulent Morgan Mathilde Nancke på telefon 3266 5492.

Ansøgningsfristen er den 3. december 2025 og samtaler forventes afholdt i forlængelse heraf.

Du søger stillingen via linket og vi beder dig vedhæfte ansøgning, CV og kopi af uddannelsesbevis/svendebrev. Vær opmærksom på at bilag skal tilføjes i PDF-format.

I Forsvarsministeriets organisation tror vi på, at mangfoldighed optimerer opgaveløsningen. Derfor opfordrer vi alle interesserede uanset baggrund til at søge stillingen.

Om Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) er en styrelse under Forsvarsministeriet.

FMI har ansvaret for det samlede forsvars og beredskabs materiel, IT og cybersikkerhed. Det er os, der anskaffer, driver og bortskaffer materiel og IT for såvel Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet, Arktisk Kommando, Specialoperationskommandoen, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen og resten af Forsvarsministeriets koncern. Desuden bistår vores IT-medarbejdere dagligt i at modstå de cyberangreb, Forsvarsministeriets koncern udsættes for. Vi er ca. 2500 medarbejdere (3/4 civile - 1/4 militære) fordelt ud over hele Kongeriget, med hovedkontorer i henholdsvis Ballerup, Brabrand og Hvidovre.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Ballerup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Lautrupbjerg, 2750 Ballerup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 03-12-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6a43318a-cf3f-4914-94ba-b6f7fd4fa44e

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet