Forsvaret og værnepligtsområdet står midt i en historisk udvikling og udvidelse – og det går stærkt! I Personelkommandoen har vi fokus på at skabe den kampkraft til Forsvaret, som er nødvendig for at kunne sikre freden og den nationale sikkerhed. Derfor søger Værnepligtssektionen nu en akademisk medarbejder med gode mundtlige og skriftlige formuleringsevner, som kan bistå os med at løse vores mange spændende udviklings- og driftsopgaver.
Om os
Værnepligtssektionen består af en sektionschef, en souschef og 14 øvrige medarbejdere med blandet civil og militær baggrund.
Vores sektion er ansvarlig for de mange administrative processer, der knytter sig til sessionsbehandlingen af unge mænd og kvinder på vores rekrutteringscentre rundt omkring i landet. Vi står ligeledes for at indgå aftaler om værnepligtstjeneste med de unge, der findes egnede til værnepligtsuddannelsen og for den efterfølgende indkaldelse til selve værnpligtstjenesten. Herudover varetager vi også administrationen af de værnepligtige, der foretrækker at udføre civil værnepligt som militærnægtere. Slutteligt bidrager vi til udviklingen af bl.a. den nye værnepligtsordning, videreudviklingen af militærnægterordningen og implementeringen af den nye moderniserede version af Forsvarets Dag.
Om stillingen
Som akademisk medarbejder i værnepligtssektionen vil du komme til at arbejde tæt sammen med sektionschefen og souschefen – indledningsvis med henblik på at hjælpe dem med at håndtere sektionens mange udviklingsopgaver. Dine arbejdsopgaver kan blandt andet komme til at omfatte:
- Udarbejdelse af udkast til notater, sagsoplæg og præsentationer
- Referatskrivning fra interne og eksterne møder
- Projektarbejde relateret til videreudviklingen af primært militærnægterordningen, den nye værnepligt og implementering af modellen for Ny Forsvarets Dag
- Håndtering af ansøgninger om indsigt eller aktindsigt i samarbejde med sektionens andre akademikere
- Øvrige akademiske opgaver af varierende karakter og omfang.
På længere sigt kan stillingen også komme til at indeholde sagsbehandling og driftsopgaver relateret til særligt militærnægterområdet – som eksempelvis indgåelse af aftaler med civile tjenestesteder, afholdelse af briefinger for nye militærnægtere, hjælp til fortolkning af ny og eksisterende lovgivning og håndtering af mere komplekse enkeltsager.
Daglig arbejdstid er typisk mandag og tirsdag kl. 8.00 – 16.00 og onsdag til fredag kl. 8.00 - 15.00. Når du er blevet oplært, vil der endvidere være mulighed for hjemmearbejde på ad hoch basis ca. 1-2 dage om ugen - når arbejdsopgaverne tillader det, ligesom der lejlighedsvis kan være mulighed for at arbejde fra vores kontorer på Marinestation Holmen i København.
Om dig
Du er struktureret, har gode analytiske evner og formår at arbejde selvstændigt med komplekse opgaver og processer. Samtidig har du gode samarbejdsevner og kan kommunikere klart og målrettet – både skriftligt og mundtligt – på alle niveauer i organisationen. Vi forestiller os, at du er fuldmægtig med minimum et til to års erfaring fra en styrelse eller en departement. Herudover skal du have en relevant akademisk uddannelse – eksempelvis cand. scient. pol., cand.jur., eller cand.mag. Det er en fordel – men ikke et ubetinget krav – hvis du har civil eller militær erfaring fra Forsvaret eller Beredskabsstyrelsen.
I tillæg hertil forventer vi, at du sætter pris på en afvekslende hverdag, at du viser initiativ og tager selvstændigt fat på opgaverne. Derudover går du op i at levere et godt produkt med sans for kvalitet og service. Ydermere sætter vi pris på, at du er en omstillingsparat person med et godt og smittende humør.
Ansættelsesvilkår
Ansættelsen sker i henhold til den til enhver tid gældende overenskomst mellem Finansministeriet og en række akademikerorganisationer for akademikere i staten (Akademikeroverenskomsten).
Afhængigt af dine kvalifikationer og kompetencer, er der mulighed for forhandling af tillæg. Der er til stillingen knyttet en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning.
Arbejdsstedet er i Ballerup.
Som ansat under Forsvarsministeriets område er du omfattet af nogle særlige vilkår. Du skal bl.a. kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele ansættelsesforholdet.
Du har som ansat pligt til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder ved enheder i internationale operationer med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende operationer.
Kontakt og ansøgning
Vil du høre mere om stillingen eller arbejdsopgaverne, er du velkommen til at kontakte sektionschef Michael D. Winther på telefon 3266 5111 eller e-mail fps-mdw@mil.dk
Har du spørgsmål til løn og ansættelsesforhold, er du velkommen til at kontakte HR-konsulent, Mia Nordbeck Carlsson på telefon 3266 5716 eller på mail fps-mnc@mil.dk
Ansøgningsfristen er den 22. september 2025. Samtaler afholdes løbende og i umiddelbar forlængelse af ansøgningsfristen.
Stillingerne er til besættelse pr. 1. oktober 2025 eller snarest muligt derefter.
Du bedes søge stillingen via linket. Du bedes ligeledes scanne og vedhæfte relevante dokumenter, som bevis for uddannelse mv. Hvis det ikke er muligt for dig at scanne og vedhæfte relevante dokumenter, må du gerne tage dem med til en eventuel samtale.
I Forsvarsministeriets organisation tror vi på, at mangfoldighed optimerer opgaveløsningen. Derfor opfordrer vi alle interesserede uanset baggrund til at søge stillingen.
Om Personelkommandoen
Vi rekrutterer og fastholder kompetente ansatte til mere en 40 uddannelser og 20.000 stillinger for Danmarks sikkerhed, og vi yder en helt særlig indsats over for vores veteraner og deres familier. Vores verden drejer sig om den operative kerneopgave, og vi understøtter alle lige fra den værnepligtige til forsvarsministeren.
Vi har et stærkt tværfagligt HR-miljø med fokus på udvikling. Når den operative virkelighed ændrer sig, gør vi det samme. Det kræver mere end almindelig HR.
Vi har hovedsæde i Ballerup med decentrale partnerelementer og rekrutteringscentre rundt om i hele landet.
Se evt. mere om os på www.forpers.dk
Læs mere om Forsvaret som arbejdsplads på www.forsvaret.d
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Ballerup Kommune
-Virksomheden tilbyder:
dagarbejde
-Arbejdsgiver:
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Lautruphøj, 2750 Ballerup
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 22-09-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/36c78b4e-9887-4279-8c6e-35bafdb543c6