Bliv driftsanalytiker hos Statens It og styrk statens it-drift gennem dybdegående analyser og problemløsning

dato

Er du analytisk stærk, teknisk bredt funderet og trives du med at få overblik og skabe struktur i komplekse problemstillinger? Har du erfaring med ITIL-processerne, og vil du være med til at sikre stabil drift for mere end 45.000 brugere på tværs af staten?

Så er du måske vores nye Driftsanalytiker i Statens It.

Om stillingen Vi søger en engageret og nysgerrig kollega, som vil være med til at styrke vores håndtering af større driftsforstyrrelser og tilbagevendende problemer i Statens It. Som driftsanalytiker bliver du en central del af vores tværgående indsats for at analysere og forebygge it-hændelser, sikre læring og understøtte en robust og stabil it-drift i staten.

Du vil få en vigtig rolle i at drive analysearbejdet ved både større incidents og vedvarende problemer. Det sker i tæt samarbejde med tekniske eksperter, procesansvarlige og ledelsen – i visse tilfælde også gennem facilitering af taskforces på tværs af enheder.

Dine opgaver vil bl.a. omfatte:

  • Gennemførsel af dybdegående analyser af incidents og problems efter ITIL-metodikken
  • Indkaldelse og ledelse af taskforces ved større driftsforstyrrelser
  • Sammenstilling og dokumentation af årsagsanalyser, læringspunkter og anbefalinger
  • Understøttelse af arbejdet med forbedringstiltag og proaktive forebyggelsesinitiativer
  • Rapportering og ledelsesbriefs – både skriftligt og mundtligt
  • Udvikling af metoder, skabeloner og vidensdeling omkring problem- og incidentanalyse
  • Tæt sparring med driftsteams og procesansvarlige om data og forbedringsmuligheder
Om dig Vi forestiller os, at du:

  • Har en stærk forståelse for it-infrastruktur og drift, gerne på tværs af flere teknologiske områder (f.eks. netværk, AD, M365, servere, klienter, cloud)
  • Har erfaring med ITIL-processerne, især problem- og incident management
  • Har en skarp analytisk sans og evner at nedbryde kompleksitet og finde mønstre
  • Kan lede og facilitere samarbejde – også i pressede situationer
  • Kan kommunikere klart og præcist – både skriftligt og mundtligt
  • Har erfaring med værktøjer som ServiceNow og Power BI
Det er en fordel, hvis du har erfaring fra en lignende rolle i en større organisation, men vi hører også gerne fra dig, hvis du kommer med en anden profil og kan beskrive og uddybe, hvorfor netop du passer til rollen.

Om os Statens It er med til at skabe fundamentet for en fortsat digitalisering af staten. Det er vores mål at tiltrække og fastholde dygtige it-medarbejdere og tilbyde en attraktiv it-arbejdsplads med gode muligheder for faglig udvikling og specialisering.
Vores fokus er at centralisere it-driften fra flere ministerierog høste stordriftsfordelene ved at sammenlægge og standardisere systemer. Hovedopgaverne omfatter drift, support, udvikling og harmonisering af it i staten.

Vi tilbyder et job i en åben, uformel og dynamisk organisation, præget af et meget højt fagligt niveau og med en uformel og fleksibel arbejdsform med dygtige og kompetente kolleger. Du vil få mulighed for at være med til at præge udviklingen på it-området på tværs af statens mange institutioner.

Hos os betyder tilstedeværelse sammen med vores kollegaer meget, og vi mener, at samarbejde og videndeling på tværs af styrelsen er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Samtidig vil vi gerne sikre fleksibilitet for vores medarbejdere, og hjemmearbejde kan løbende aftales mellem chef og medarbejder, når det er foreneligt med opgavevaretagelsen.

Ansættelsesvilkår Du ansættes efter gældende overenskomst med mulighed for individuel forhandling alt efter kvalifikationer. Din primære arbejdsplads vil være i Ballerup.

Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan sikkerhedsgodkendes til HEMMELIGT og efterfølgende kan opretholde sikkerhedsgodkendelsen i hele din ansættelsesperiode. Du vil i forbindelse med ansættelsen blive bedt om at fremsende en privat straffeattest, som du rekvirerer via www.politi.dk , eller ved fysisk fremmøde på din lokale politistation. Vi fortæller mere om dette undervejs i ansættelsesforløbet.

Ansættelsesområdet er Finansministeriet med tilhørende institutioner, pt. Finansministeriets departement, Statens Administration, Statens It, Økonomistyrelsen og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.

Flere oplysninger Hvis du vil vide mere om stillingen er du velkommen til at kontakte Områdechef Emma Ljungdahl Mogensen på 52108808 eller e-mail emma.ljungdahl@statens-it.dk

Ansøgning Vi ser frem til at modtage din ansøgning med CV, eksamenspapirer og eventuelle bilag via knappen ”Søg stillingen” senest den 14. juli 2025

Finansministeriet ser mangfoldighed som en styrke og opfordrer alle interesserede kandidater uanset personlig baggrund til at søge. Vi ser frem til at læse din ansøgning.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Ballerup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Statens It, Lautruphøj, 2750 Ballerup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 14-07-2025;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/ba591011-f39f-4434-86e7-119afc1ff7a8

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet