Vi søger to nye kolleger til at bemande DPO-funktionen i Statens It, som har lyst til at være med til at beskytte de personoplysninger, som Statens It behandler - både som dataansvarlig og databehandler.
Om stillingen Det er Statens It, der rådgiver om databeskyttelse i hele Finansministeriets koncern og samtidig sikrer, at Statens It selv overholder databeskyttelsesforordningen. Det gør vi gennem vores DPO-funktion, som består af en databeskyttelsesrådgiver (DPO) og en databeskyttelsesjurist.
Databeskyttelse er et helt centralt fokusområde for Statens It og er med til at understøtte, at vi har en sikker og stabil drift, og hvor vi passer godt på de informationer, der behandles af myndigheder og offentlige institutioner, som Statens It varetager driften for.
Du vil blive en del af et spændende team i fortsat udvikling, som dækker bredt, både hvad gælder erfaring og arbejdsområder. Det betyder også, at du får rig mulighed for at være med til at præge arbejdsopgaverne, da vi kontinuerligt søger at optimere og forbedre vores indsats på området. Teamet har lige nu stort fokus på implementeringen af M365 hos flere statslige myndigheder, og AI-forordningen i relation til deres betydning for de services, som Statens It leverer og drifter for vores kunder. Informationssikkerhed, herunder databeskyttelse, er et strategisk fokusområde, som har ledelsens konstante bevågenhed og opbakning.
De to ledige stillinger er placeret i Center for Sikkerhed og Compliance, hvor du bliver en del af teamet Informationssikkerhed og Procesudvikling.
Arbejdsopgaverne vil fx omfatte:
- aktiviteter inden for awareness,
- ledelsesrapportering,
- rådgivning om databeskyttelsesreglerne ved indkøb og udvikling af it-systemer og kravspecifikationer til leverandører,
- udarbejdelse af databeskyttelsespolitikker mv,
- tilsyn med leverandører,
- indgåelse af databehandleraftaler,
- visitering af sikkerhedshændelser, hvis der sker brud på persondatasikkerheden,
- rådgivning ved risikovurderinger.
Om dig Fagligt forventer vi, at du:
- har en videregående uddannelse på kandidatniveau som jurist eller tilsvarende uddannelse
- trives med faglige udfordringer i krydsfeltet mellem myndighedskrav, lovgivning, processer og it-drift
- har et godt kendskab til databeskyttelsesforordningen – i teori, men også gerne i praksis
- har kendskab til ISO27001-standarden.
- Det er ikke et krav, men en fordel, hvis du har kendskab til ISO27701-standarden om Privacy Information Management.
- har gode mundtlige og gode skriftlige evner
- er systematisk og struktureret i din opgaveløsning og forstår at arbejde med milepæle og deadlines
- er nysgerrig, har sans for detaljen og sætter en ære i at sætte dig ind i substansen
- er imødekommende med en kreativ og problemløsende tilgang til udfordringer
- er en holdspiller, som forstår, at vi løfter bedst i flok, når det kommer til at varetage opgaven med at passe på de informationer, som vi er blevet betroet
- trives med gentagende såvel som varierende opgaver og ansvarsområder.
Statens It er en styrelse i Finansministeriets koncern med ca. 600 medarbejdere, som leverer it-services til 21 ministerområder og deres 45.000 brugere. I Statens It arbejder vi med at drive en effektiv it-understøttelse og sikre en høj og ensartet it-service på tværs af staten. Hovedopgaverne omfatter drift, support, udvikling og harmonisering af it i staten.
Hos os betyder tilstedeværelse sammen med vores kollegaer meget, og vi mener, at samarbejde og videndeling på tværs af styrelsen er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Samtidig vil vi gerne sikre fleksibilitet for vores medarbejdere, og hjemmearbejde kan løbende aftales mellem chef og medarbejder, når det er foreneligt med opgavevaretagelsen.
Ansættelsesvilkår Du ansættes efter overenskomst for akademikere i staten og vil blive indplaceret som fuldmægtig eller konsulent på baggrund af dine kvalifikationer.
Tjenestestedet er Statens It, Lautruphøj 2, 2750 Ballerup.
Ansættelsesområdet er Finansministeriet med tilhørende institutioner, pt. Finansministeriets departement, Statens Administration, Statens It, Økonomistyrelsen samt Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan sikkerhedsgodkendes og efterfølgende kan opretholde sikkerhedsgodkendelsen i hele din ansættelsesperiode. Du vil i forbindelse med ansættelsen blive bedt om at fremsende en privat straffeattest, som du kan rekvirere via www.politi.dk, eller ved fysisk fremmøde på din lokale politistation.
Flere oplysninger Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte faglig leder Tonny Henningsen på tlf. 61791967.
Ansøgning Vi ser frem til at modtage din ansøgning med CV, eksamenspapirer og eventuelle bilag via knappen ”Søg stillingen” senest den 24. april 2025.
Vi forventer at holde samtaler i uge 19 og 20 og håber at kunne byde vores nye kollega velkommen senest d. 1.august 2025.
Finansministeriet ser mangfoldighed som en styrke og opfordrer alle interesserede kandidater uanset personlig baggrund til at søge. Vi ser frem til at læse din ansøgning.
INFORMATIONER OM STILLINGEN:
- Arbejdspladsen ligger i:
Ballerup Kommune
-Virksomheden tilbyder:
dagarbejde
-Arbejdsgiver:
Statens It, Lautruphøj, 2750 Ballerup
-Ansøgning:
Ansøgningsfrist: 24-04-2025;
Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/05d8b50b-4854-40f6-a660-ead1020ddb01