Sektionschef J5 til FMI Operationsafdeling

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Interesserer du dig for logistik og understøttelse af såvel nationale som internationale opgaver med afsæt i den spændende sikkerhedspolitiske virkelighed? Synes du, at donationer til Ukraine, understøttelse af forsvaret af Kongeriget og Danmarks bidrag til NATO’s planer er vigtigt?

FMI Udviklings- og Koordinationsdivisionen, Operationsafdelingen, søger en initiativrig, engageret og fagligt velfunderet sektionschef med operativ baggrund. Er det dig?

Om os

FMI Operationsafdeling sikrer FMI logistiske parathed og varetager logistisk føring og nøje planlægning af materielfaglige indsatser i såvel nationale som internationale opgaver. FMI Operationsafdeling (OP) er placeret i Ballerup.

OP er FMIs permanente operative føringsenhed og består af 18 medarbejdere med en samlet set bred taktisk, logistisk, operativ og strategisk erfaring i såvel føring som planlægning af logistisk støtte til militære operationer. FMI kommunikationscenter indgår tillige i OP. OP består af fire sektioner: Operationer, Operationsplanlægning, Operationsstøtte samt Civil – Militær samarbejde.

OP er ansvarlig for løsning af pålagte opgaver relateret til den operative planlægning i forbindelse med FMI understøttelse af Forsvarets nationale (National Forsvarsplan) og internationale opgaveløsning, herunder med særlig fokus bidrag til NATO’s planer og på katastrofe, krise og krig. Til dette formål dækker OP følgende funktioner af en J-struktur: J2 Efterretninger; J3 Operationer; J5 Planlægning; J6 Kommunikation- og informationssystemer; J7 Træning og uddannelse; J9 Civil-Militær samarbejde. OP løser ved siden af FMIs operative opgaver opgaven med donationer til Ukraine i samarbejde med resten af FMI divisioner.

Om stillingen

Det er en alsidig stilling med mange forskellige opgaver, der overvejende dækker OPs to hovedområder, hhv. logistisk føring og planlægning.

Den logistiske føring omfatter varetagelse af opgaver med relation til FMIs logistiske støtte til operationer – dvs. daglig drift/føring. Dette omfatter tillige intern og ekstern kommunikation af det samlede logistiske overblik. Tjenesten kan i særlige tilfælde omfatte deltagelse i vagttjeneste/tilkaldevagt i Føringsstaben (/Operationsafdelingen), fortrinsvis inden for normal arbejdstid.

Planlægningsdelen omfatter en lang række forskellige opgaver, herunder opgaver forbundet med nationalt forsvar, beredskabskrav og andre forventninger til FMI inkl. formidling af dette.

Du vil som CHJ5 lede Operationsplanlægningssektionen, der løser såvel fremadrettede, men også igangværende opgaver af operativ karakter. Dine arbejdsopgaver omfatter bl.a. udvikling af FMI operationsplaner, bidrag til og behandling af andre myndigheders operationsplaner, forsvarsplanlægningsopgaver og anden planlægning og koordination med FMI divisioner. Du vil tillige have ansvaret for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af FMI uddannelses- og øvelsesplan, der tilsikrer, at CH FMI råder over en føringsstab, der kan løse opgaverne med støtte til Forsvarets operationer samt FMI opgaver i relation til National Forsvarsplan.

J5 Operationsplanlægningssektionen består af fire medarbejdere, heraf én J7-medarbejder.
OP samarbejder internt med FMI divisioner om givne operative opgaver samt med eksterne, herunder primært med Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen og Beredskabsstyrelsen. Herudover udvikler og gennemfører OP intern uddannelse af FMI personel og bidrager til gennemførelse af regelmæssig øvelsesvirksomhed forbundet hermed i overensstemmelse med ledelsens direktiver.

OP medarbejdere deltager i mestendels nationale, men også internationale, mødefora og arbejdsgrupper i relation til deres ansvarsområder, herunder med formålet at synkronisere udviklingen af egne med øvriges planer.

Om dig

Du er major eller orlogskaptajn – gerne med erfaring fra taktisk/operativ tjeneste og nationalt/internationalt stabsarbejde.

De væsentligste kriterier for at kunne bestride stillingen på tilfredsstillende vis er, at du er fagligt velfunderet, proaktiv, struktureret, omhyggelig og fleksibel, og at du trives godt med mange og samtidige opgaver.

Du har blik for at understøtte opgaveløsningen ved at bringe medarbejderressourcerne inden for egen sektion i spil på en måde, der bidrager til sektionens og organisationens optimale opgaveløsning.
Du kan håndtere opgaver af høj kompleksitet, udvise overblik og helhedssyn i
opgaveløsningen og evner at håndtere pressede situationer på en god og saglig måde.

Du har gode ledelsesevner, kommunikerer klart og kan samarbejde med kollegaer med vidt forskellig baggrund og har gennemslagskraft, når opgaverne skal løses. Du kan formulere dig på skrift og i tale både på dansk og engelsk.

Ansættelsesvilkår

Stillingen besættes efter protokollat af 23. maj 2019 til overenskomst for akademikere i staten om officerer under Forsvarsministeriet. Stillingen er indplaceret i løngruppe 5 som omfatter majorer og orlogskaptajner.

Er du allerede ansat i Forsvarsministeriets Koncern, vil du fortsat være ansat i henhold til gældende aftaler mellem Forsvarsministeriets Personalestyrelse og Hovedorganisationen af Officerer i Danmark om løn og ansættelsesvilkår for tjenestemandsansatte eller overenskomstansatte officerer i Forsvaret.

Som ansat i Forsvarsministeriets koncern er du omfattet af nogle særlige vilkår. Du skal bl.a. kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele ansættelsesforløbet.

Du har som ansat pligt til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder ved enheder i internationale operationer med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende operationer.

Ansættelsen er betinget af, at du kan bestå Forsvarets fysiske basiskrav og ved helbreds- og
tandlægevurderinger erklæres for fuldt egnet til udsendelse i internationale operationer.

Såfremt du er udpeget til INTOPS, skal du gøre opmærksom på dette i din ansøgning.

KONTAKT OG ANSØGNING
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte chefen for Operationsafdelingen, kommandørkaptajn Christian Blegvad på mail FMI-UK-CHOP@mil.dk eller telefon 4060 3526 eller orlogskaptajn Lars Peter Meldgaard Johannessen på mail FMI-UK-CHJ5@mil.dk eller telefon 2016 3092.

Har du spørgsmål til løn- og ansættelsesvilkår, kan du kontakte HR-konsulent Mathilde Schmidt-Lange ved Forsvarsministeriets Personalestyrelse på telefon 3266 5818.

Ansøgningsfristen er den 17. marts 2024. Vi forventer at holde samtaler løbende. Stillingen er ledig til besættelse pr. 1. juli 2024, eventuelt tidligere.

Send motiveret ansøgning og CV via linket, hvor FOKUS, eksamenspapirer og andre relevante dokumenter også skal vedhæftes.

I Forsvarsministeriets organisation tror vi på, at forskellighed styrker opgaveløsningen gennem diversitet og nytænkning. Derfor opfordrer vi alle interesserede uanset baggrund til at søge stillingen.

OM MYNDIGHEDEN
FMI har ansvaret for det samlede forsvars og beredskabs materiel, IT og cybersikkerhed. Det er os, der anskaffer, driver og bortskaffer materiel og IT for såvel Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet, Arktisk Kommando, Specialoperationskommandoen, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen og resten af Forsvarsministeriets koncern. Desuden bistår vores IT-medarbejdere dagligt i at modstå de cyberangreb, Forsvarsministeriets koncern udsættes for.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Ballerup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Lautrupbjerg -5, 2750 Ballerup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 17-03-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6001020

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet