Teknisk sagsbehandler til opbygning af Danmarks fremtidige luftforsvarssystemer

dato

Har du lyst til at arbejde med nogle af Danmarks mest avancerede teknologier og være med til at opbygge en helt ny national luftforsvarskapacitet? Program Jordbaseret Luftforsvar gennemfører i disse år en af de største og mest komplekse materielanskaffelser i Danmarkshistorien, og vi søger nu flere tekniske sagsbehandlere til at styrke vores faglige miljø.

Dette er en unik mulighed for at være med fra begyndelsen og sætte dit præg på både systemerne og den organisation, der skal drive dem i de kommende årtier

Om os
Program Jordbaseret Luftforsvar arbejder med at indføre tre nye jordbaserede luftforsvarssystemer i Forsvaret. Programmet er organiseret inden for ni områder: Human Resources, operationer, materiel & logistik, etablissement, uddannelse og træning, interoperabilitet, sikkerhed, systemanskaffelsen og rapportering. Du får ansættelse i den del af organisationen, der arbejder med Materiel & Logistik. Her har vi ansvaret for at etablere og varetage kapacitetscenteransvaret, herunder det tekniske og driftsmæssige ansvar for systemerne. Vi implementerer systemerne, etablerer driftsgrundlag og myndighedsdokumentation og opbygger de strukturer, som et fremtidigt kapacitetscenter skal bestå af.

Vi er i dag otte medarbejdere i Materiel & Logistik, men forventer at vokse til 15–20 det kommende år. Du bliver derfor en del af et fagligt stærkt team i udvikling, hvor dine kompetencer kommer til at gøre en reel forskel.

Vi tilbyder:

• En teknisk fagligt stærk organisation i markant udvikling
• Arbejde med nogle af Forsvarets mest avancerede materielsystemer
• Mulighed for specialisering og faglig udvikling inden for netop dit interesseområde
• Indflydelse på opbygning af et nyt kapacitetscenter og tekniske processer
• Et professionelt, engageret og imødekommende kollegialt miljø

Om stillingen
Der er indtil videre truffet beslutning om at anskaffe og implementere tre forskellige jordbaserede luftforsvarssystemer. Som teknisk sagsbehandler bliver du en central del af det team, der teknisk, logistisk og driftsmæssigt understøtter indkøbet, integrationen og den efterfølgende drift.

Du får ansvar for teknisk sagsbehandling inden for ét eller flere delområder – afhængigt af dine kompetencer – eksempelvis:

• radar
• kontrolvogn/C2
• kommunikation
• våbenplatform/launcher
• sensorintegration
Dine opgaver omfatter blandt andet tekniske analyser, vurdering af dokumentation fra leverandører, systemforståelse, konfigurationsstyring, sikkerhedsrelaterede forhold og teknisk støtte til driften. Du bidrager desuden til udarbejdelse af beslutningsgrundlag, direktiver og styringsdokumenter.

Du vil arbejde tæt sammen med den typeansvarlige og kapacitetscentermanageren om opbygningen af kapacitetscentret, herunder etablering af processer, arbejdsgange og tekniske standarder. Samtidig vil du indgå i et tværfagligt miljø, hvor samarbejde, vidensdeling og faglig sparring er en vigtig del af hverdagen.

Stillingen indebærer deltagelse i tekniske workshops, systemtest, leverandørmøder og uddannelsesaktiviteter. Der må derfor forventes rejseaktivitet både nationalt og internationalt. Dit tjenestested er Ballerup, og der vil være mulighed for hjemmearbejde, når opgaverne tillader det.

Hvorfor dette arbejde er unikt
Det er sjældent, at man som teknisk specialist får mulighed for at:

• være med til at opbygge en ny national forsvarskapacitet helt fra bunden
• arbejde tæt på avancerede militære teknologier og komplekse systemer
• få indflydelse på tekniske beslutninger med langsigtet betydning
• deltage i test-, kvalifikations- og implementeringsaktiviteter i både Danmark og udlandet
• udvikle specialistkompetencer inden for et område kun få har adgang til

Dette er ikke blot en teknisk rolle – det er en mulighed for at præge den fremtidige evne til at beskytte Danmark.

Om dig
Du er ingeniør eller har en anden relevant teknisk baggrund – fx inden for elektronik, mekanik, software, system engineering, kommunikationsteknologi, automatisering eller lignende. Du behøver ikke have erfaring med luftforsvarssystemer; det vigtigste er en solid teknisk forståelse, en analytisk tilgang og lysten til at arbejde med komplekse systemer.

Derudover ser vi gerne, at du:

• har interesse for avanceret teknologi og ønsker at forstå systemer i dybden
• kan omsætte tekniske detaljer til klare og anvendelige beslutningsgrundlag
• arbejder struktureret og sætter en ære i kvalitet i din sagsbehandling
• trives med at samarbejde på tværs af fagligheder og med eksterne leverandører
• er nysgerrig, udviklingsorienteret og motiveret for at bygge noget nyt
• kan arbejde selvstændigt og håndtere tekniske problemstillinger med en løsningsorienteret tilgang

Du skal ikke kende systemerne på forhånd – vi sørger for oplæring, kurser og kompetenceudvikling, så du kan vokse ind i rollen.

Du skal kunne kommunikere klart og præcist på både dansk og engelsk i skrift og tale.

Ansættelsesvilkår
Du ansættes i henhold til den enhver tid gældende overenskomst.

Afhængigt af dine kvalifikationer og kompetencer, er der mulighed for forhandling af tillæg. Der er til stillingen knyttet en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning.

Arbejdsstedet er i Ballerup.

Som ansat under Forsvarsministeriets område er du omfattet af nogle særlige vilkår. Du skal bl.a. kunne sikkerhedsgodkendes og opretholde sikkerhedsgodkendelsen under hele ansættelsesforholdet.

Du har som ansat pligt til at forrette tjeneste uden for landets grænser, herunder ved enheder i internationale operationer med henblik på deltagelse i konfliktforebyggende, fredsbevarende, fredsskabende, humanitære og andre lignende operationer.

Kontakt og ansøgning
Hvis du vil høre mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte chef Henrik Larsen på telefon 4080 2199 eller MJ Jens Gydov på telefon 23473487. Træffes ikke i perioden fra den 22-12-25 til og med den 04-01-26.

Har du spørgsmål til løn- og ansættelsesvilkår er du velkommen til at kontakte Personelkommandoen, HR-konsulent Mie Jensen på telefon 3266 5394. Træffes ikke i perioden fra den 22-12-25 til og med den 04-01-2026.

Ansøgningsfristen er den 18. januar 2025 og samtaler forventes afholdt løbende. Stillingen er til besættelse hurtigst muligt, efter aftale.

Du søger stillingen via linket og vi beder dig vedhæfte ansøgning, CV og kopi af uddannelsesbevis. Vær opmærksom på at bilag skal tilføjes i PDF-format.

I Forsvarsministeriets organisation tror vi på, at mangfoldighed optimerer opgaveløsningen. Derfor opfordrer vi alle interesserede uanset baggrund til at søge stillingen.

Om Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) er en styrelse under Forsvarsministeriet. FMI har ansvaret for det samlede forsvars og beredskabs materiel, IT og cybersikkerhed. Det er os, der anskaffer, driver og bortskaffer materiel og IT for såvel Hæren, Søværnet, Flyvevåbnet, Arktisk Kommando, Specialoperationskommandoen, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen og resten af Forsvarsministeriets koncern. Desuden bistår vores IT-medarbejdere dagligt i at modstå de cyberangreb, Forsvarsministeriets koncern udsættes for. Vi er ca. 2500 medarbejdere (3/4 civile - 1/4 militære) fordelt ud over hele Kongeriget, med hovedkontorer i henholdsvis Ballerup, Brabrand og Hvidovre.

Vi løser opgaver for Danmark, som ingen andre kan. Vi gør det til hverdag, og når der kræves noget ekstraordinært.

Vi er stolte af at passe på Kongeriget Danmark. Vi gør det sammen. Og vi gør det nogle gange med livet som indsats.

Vi gør det, fordi det er en del af vores militære identitet.

Vi gør det, fordi noget er værd at kæmpe for.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Ballerup Kommune

-Virksomheden tilbyder:

dagarbejde

-Arbejdsgiver:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Lautrupbjerg, 2750 Ballerup

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-01-2026;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/find-job/99fefdf3-d079-416a-b048-806222abb2b8

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet